Vervalste geneesmiddelen opsporen door scannen

 
 
Vervalste geneesmiddelen opsporen door scannen
De Falsified Medicines Directive, een verordening die er op gericht is om vervalste geneesmiddelen op te sporen, is sinds 9 februari 2019 van kracht. In de eerste vier maanden zien we dat er door apothekers al behoorlijk veel geneesmiddelen worden gecontroleerd op vervalsing. Bent u al aan het scannen? Wat zijn uw ervaringen? De Apotheekhoudende Afdeling hoort graag of we u nog ergens mee kunnen helpen.

Uit cijfers blijkt dat er momenteel wekelijks zo’n 750.000 geneesmiddelen worden gescand. Dat zijn ze nog lang niet allemaal, maar we zijn goed op weg. In 10 procent van de gevallen leidt het scannen tot een foutmelding. Die foutmelding kan duiden op een mogelijke vervalsing of op een fout tijdens het scannen zelf (bijvoorbeeld het scannen van de verkeerde code of een configuratieprobleem met de barcodescanner).

Nog niet aangemeld? Doe dit dan snel

We hebben gehoord dat een aantal apotheekhoudende huisartsen zich nog niet heeft aangemeld bij de Stichting Nationale Medicijnen Verificatie Organisatie (NMVO). Aanmelding is noodzakelijk, dus als u dit nog niet heeft gedaan, doe dit dan zo snel mogelijk.

Toezicht op naleving door de Inspectie

Het scannen van alle geneesmiddelen in uw apotheek is verplicht. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet er op toe dat alle apotheekhoudenden in Nederland werken volgens de FMD.
De Inspectie hanteert daarbij een soft launch (aanvankelijk voor de eerste vier maanden, nu verlengd tot 1 oktober 2019). Dit houdt in dat apotheekhoudenden niet alle foutmeldingen meteen hoeven te melden bij de IGJ. Als u bij het scannen een foutmelding krijgt, kunt u eerst zelf beoordelen of er echt iets aan de hand is met het geneesmiddel. Alleen bij twijfel over de echtheid van het geneesmiddel moet melding worden gedaan bij de Inspectie.

Voor de duidelijkheid: het scannen van alle geneesmiddelen in uw apotheek is – ook in de soft launch periode - wel gewoon verplicht. De soft launch heeft alleen betrekking op het al dan niet melden van een foutmelding.

Hulpmiddelen bij het starten met en werken volgens de FMD

De Apotheekhoudende Afdeling heeft verschillende middelen opgezet om u te helpen met hoe u aan deze verordening kunt voldoen. Op onze pagina over de FMD vindt u een uitgebreidere uitleg en deze producten op een rijtje.

Vragen? Neem contact met ons op via apotheekhoudendeafdeling@lhv.nl of 085 - 04 80 000.